درمان سلولیت با روش مزوتراپی

مزوتراپی یک روش درمانی است که با تزریق مستقیم مواد مغذی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد درمانی به لایه میانی پوست (مزودرم)، به درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی مانند درمان سلولیت، پیری زودرس، خشکی پوست، جای زخم، و آکنه کمک می‌کند. همچنین مزوتراپی یک روش مؤثر برای درمان و جلوگیری از بسیاری از تغییرات نامطلوب در پوست است که می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت پوست را بهبود بخشد و نتایج ماندگاری به همراه داشته باشد.

همان طور که اشاره شد یکی از مهم ترین موارد استفاده از روش مزوتراپی درمان سلولیت است. درمان سلولیت با روش مزوتراپی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مزوتراپی می‌تواند برای درمان سلولیت‌ها در هر مرحله و در نقاط مختلفی از بدن همچون ران، باسن، پهلوها و غیره مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله به بررسی کلی درمان سلولیت با استفاده از روش مزوتراپی می‌پردازیم.

درمان سلولیت با روش مزوتراپی چگونه انجام پذیر است؟

در روش مزوتراپی بسته به صلاح دید پزشک و نیاز بیمار مواد مختلفی همچون اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، داروها و غیره با درصد مختلف به لایه مزودرم پوست تزریق می‌شوند. این مواد تزریق شده با تحریک فعالیت سلول و همچنین افزایش تولید کلاژن و الاستین باعث جوانسازی می‌شوند.

به طور کلی برای درمان سلولیت با روش مزوتراپی دو مرحله وجود دارد. در مرحله اول پس از تزریق مواد به ناحیه مورد نظر باعث افزایش متابولیسم در آن ناحیه می‌شود. افزایش متابولیسم باعث می‌شود که سلول‌های چربی به جای ذخیره‌سازی چربی، آن را تجزیه و آزاد کنند. این فرایند به کاهش حجم چربی‌های موضعی و بهبود ظاهر آن ناحیه کمک می‌کند. در مرحله دوم مواد تزریق شده باعث شکستن سلول‌های چربی و تجزیه آن‌ها می‌شود. این تزریقات می‌توانند به بهبود شکل و فرم بدن کمک کنند و ظاهری لاغرتر و خوش‌فرم‌تر ایجاد کنند.

در نتیجه، این روش با هدف‌گیری دقیق چربی‌های موضعی و سلولیت، به بهبود ظاهر نواحی بدن کمک می‌کند و یک راهکار غیرتهاجمی برای کاهش چربی‌های ناخواسته فراهم می‌کند.

پیش از درمان سلولیت با روش مزوتراپی چه باید کرد؟

برای درمان سلولیت با استفاده از روش مزوتراپی در ابتدا لازم است که شما توسط پزشک متخصص معاینه شوید. پزشک قبل از شروع مزوتراپی باید به دقت وضعیت شما را ارزیابی کرده و تشخیص دهد که آیا این روش برای شرایط خاص شما مناسب است یا خیر. همچنین باید موارد منع استفاده از روش مزوتراپی مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت لزوم شما درمان خود را به تعویق انداخته و یا این که از یک روش درمانی دیگر استفاده کنید.

پس از این که موارد نام برده مورد بررسی قرار گرفت و اجازه مزوتراپی برای شما صادر شد لازم است که از مصرف آسپرین خودداری کنید. آسپرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن ممکن است باعث رقیق شدن خون شوند و خطر کبودی و خونریزی پس از تزریق را افزایش دهند. بهتر است از مصرف این داروها حداقل 48 ساعت قبل از جلسه مزوتراپی خودداری کنید. همچنین لازم است ناحیه مورد نظر را با استفاده از صابون به درستی شستشو دهید و از کرم زدن به ناحیه‌ای که قرار است درمان شود، خودداری نمایید.

درمان سلولیت با روش مزوتراپی به چه صورت انجام می‌پذیرد؟

روش انجام مزوتراپی

پیش از شروع مزوتراپی، ناحیه‌ای که قرار است تحت درمان قرار گیرد، به‌خوبی با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز می‌شود تا هرگونه خطر عفونت کاهش یابد و محیطی استریل برای تزریق ایجاد شود. در صورت حساسیت به درد یا درمان نواحی حساس، پزشک ممکن است از یک کرم بی‌حس‌کننده موضعی استفاده کند تا ناحیه را بی‌حس کند و شما در طول فرآیند تزریق احساس ناراحتی نکنید. این کرم به کاهش درد و افزایش راحتی در طول درمان کمک می‌کند.

مزوتراپی با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک انجام می‌شود تا مواد مغذی، ویتامین‌ها و داروهای درمانی مستقیماً به لایه‌های زیرین پوست تزریق شوند. این روش کم‌تهاجمی است و به دلیل استفاده از سوزن‌های ریز، درد و ناراحتی بسیار کمی ایجاد می‌کند.

بسته به ناحیه‌ای که تحت درمان قرار می‌گیرد و میزان تزریق مورد نیاز فرآیند مزوتراپی معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. این روش به نسبت سریع و کم‌تهاجمی است و بسیاری از بیماران می‌توانند بلافاصله به فعالیت‌های روزانه خود پس از درمان بازگردند.

مزایای درمان سلولیت با روش مزوتراپی

درمان سلولیت با استفاده از روش مزوتراپی یکی از روش‌های غیر تهاجمی بوده که مزایای زیادی دارد. در ادامه به مهم ترین مزایای استفاده از این روش اشاره خواهد شد.

  • افزایش متابولیسم سلول های چربی
  • تحریک فیبروبلاست‌ها برای تولید کلاژن و الاستین
  • ایجاد رگ‌های خونی جدید
  • بهبود گردش خون در ناحیه تزریق
  • تحریک فرآیند تجدید سلولی در پوست
  • کاهش تولید رادیکال‌های آزاد مضر
  • تأمین مواد مغذی ضروری برای پوست

معایب درمان سلولیت با روش مزوتراپی

همانند هر روش دیگری درمان سلولیت با روش مزوتراپی نیز دارای معایبی است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • واکنش آلرژیک. این واکنش‌های آلرژیک معمولاً بسیار نادر هستند و به صورت موقتی ظاهر می‌شوند. قرمزی پوست ممکن است به دلیل حساسیت به مواد تزریقی یا واکنش به تزریق‌ها ایجاد شود، اما این وضعیت معمولاً به سرعت و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابد.
  • کبودی در ناحیه تزریق. یکی از معایب استفاده از روش مزوتراپی ایجاد کبودی در ناحیه تزریق است. خطر بروز این مشکلات در صورت استفاده از رقیق‌کننده‌های خون (مانند آسپرین) بلافاصله قبل از درمان افزایش می‌یابد.

موارد منع استفاده از روش مزوتراپی

بهتر است در برخی موارد از روش مزوتراپی استفاده نشود و یا این که قبل از انجام با پزشک معالج مشورت شود. در ادامه موارد منع استفاده از این روش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • آلرژی نسبت به مواد تزریقی
  • بارداری و شیردهی
  • دیابت غیر قابل کنترل
  • التهابات پوستی
  • ابتلا به بیماری‌های نئوپلاستیک
  • استفاده از داروهای خاص (مثلا آسپرین)
  • ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی

نتیجه گیری

سلولیت، که به عنوان تغییرات پوستی با نمای ناصاف و برجستگی‌های شبیه به “پوست پرتقال” شناخته می‌شود، هنوز هم یک چالش بزرگ برای پزشکان است. عواملی مانند تجمع چربی، ضعف در بافت همبند، تغییرات هورمونی، و عوامل ژنتیکی ممکن است در بروز این وضعیت نقش داشته باشند. مزوتراپی یک تکنیک قدیمی است که از دهه‌ها پیش برای درمان مشکلات پزشکی و زیبایی استفاده می‌شود. این روش با تزریق ترکیبات خاص به لایه‌های زیرین پوست، به درمان وضعیت‌هایی مانند سلولیت، پیری پوست، و مشکلات مو می‌پردازد. پزشکانی که از روش مزوتراپی استفاده می‌کنند باید دانش خوبی از داروها و ترکیبات استفاده شده داشته باشند تا ایمنی بیمار را تضمین کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را دنبال کنید

به منظور راهنمایی هر چه بهتر مشاوران ما فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم

"*" indicates required fields

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرم linkedin واتس آپ واتس آپ تلگرام