راهنمای کامل تزریق PRP

تزریق PRP

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک درمان بیولوژیکی است که می‌تواند موجب تسریع روند بهبود و افزایش روند ترمیم در برخی آسیب‌ها شود. تزریق PRP معمولاً به عنوان یک درمان اورتو بیولوژیک شناخته می‌شود، زیرا از خون خود بیمار به دست می‌آید و با استفاده از سانتریفیوژ غلظت پلاکت‌ها افزایش می‌یابد تا به روند درمان کمک کند. تزریق PRP می‌تواند یک درمان جایگزین مناسب در مواجه با آسیب‌های تاندون، لیگامان، عضله، غضروف و یا کارهای زیبایی باشد.

اگر شما نیز به دنبال استفاده از روش پی ار پی هستید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

منظور از تزریق پی ار پی چیست؟

به طور کلی خون از چهار جزء اصلی تشکیل شده است: پلاسما، گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها. پلاسما جزء مایع خون است که حدود ۹۰٪ آن را آب تشکیل می‌دهد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را حمل می‌کنند و گلبول‌های سفید مسئول ایمنی و مقابله با عفونت‌ها هستند. پلاکت‌ها تکه‌های کوچکی از سلول هستند که در خون گردش می‌کنند و نقش مرکزی در لخته شدن خون دارند. آن‌ها را می‌توان به عنوان یکی از اولین پاسخ‌دهندگان به آسیب‌ها در نظر گرفت. زمانی که پلاکت‌ها به محل آسیب می‌رسند، فعال می‌شوند و فاکتورهای رشد و پروتئین‌هایی به نام سیتوکین‌ها را آزاد می‌کنند که به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

تزریق PRP یک روش درمانی است که از خون خود بیمار تهیه می‌شود و شامل پلاسما و غلظت بالایی از پلاکت‌ها است. این درمان به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود و با این کار، غلظت بالایی از پلاکت‌ها (همراه با فاکتورهای رشد و سیتوکین‌ها) به محل آسیب وارد می‌شود و به بهبود آن کمک می‌کند.

تزریق PRP به چه صورت انجام می‌شود؟

تزریق‌ PRP با گرفتن یک تا چند لوله خون از خود بیمار تهیه می‌شود. سپس این خون در یک سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا اجزای مختلف آن از همچون گلبول‌های قرمز و سفید، پلاسما، پلاکت‌ها و غیره از هم جدا شوند. پلاکت‌ها جمع‌آوری و غلیظ می‌شوند تا به ۲ تا ۸ برابر حالت طبیعی خود برسند. سپس پلاکت‌ها با یک پایه مایع پلاسما مخلوط شده و به طور مستقیم به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شوند. جالب است بدانید که گاهی از تصویربرداری اولتراسوند برای تزریق بهتر استفاده می‌شود.

کاربرد پی ار پی چیست؟

کاربرد PRP

کاربرد پی ار پی بسیار گسترده است و تزریق‌ PRP در شرایط مختلفی همچون دردها و آسیب‌های عضلانی اسکلتی و همچنین روش‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مهم‌ترین کاربرد پی ار پی مورد برررسی قرار می‌گیرد.

آسیب‌های تاندون، لیگامان، عضله و مفاصل
تزریق‌ PRP ممکن است بتوانند طیف وسیعی از آسیب‌ها و شرایط عضلانی اسکلتی را درمان کند. به عنوان مثال، آسیب‌های مزمن تاندون که در میان ورزشکاران رایج است و معمولاً به زمان طولانی برای بهبود نیاز دارند. استفاده از روش تزریق‌ PRP در کنار سایر روش‌های درمانی به افزایش روند بهبودی، کاهش درد و بازگشت زودتر به فعالیت‌های روزانه و حرفه‌ای کمک کند.

بهبودی پس از جراحی
پزشکان ابتدا از PRP برای تسریع بهبودی پس از جراحی‌های فک یا جراحی‌های پلاستیک استفاده می‌کردند. اکنون، تزریق‌ PRP پس از جراحی و در درمان آسیب‌های عضلات، تاندون‌ها و لیگامان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا روند بهبودی این بافت‌ها معمولاً زمان زیادی می‌برد.

آرتروز
مطالعات اولیه نشان می‌دهند که تزریق‌های PRP ممکن است به درمان درد و سفتی ناشی از آرتروز کمک کنند. البته هنوز برای استفاده از روش PRP برای درمان آرتروز نیاز به تحقیقات گسترده تری می‌باشد.

ریزش مو
تزریق‌ PRP یکی از روش‌های مورد استفاده برای درمان ریزش مو است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. پی ار پی به دو روش باعث بهبود در وضعیت رشد موها می‌شود. در واقع تزریق پی ار پی هم در پیشگیری از ریزش مو و هم در تحریک رشد موهای جدید نقش دارد. تزریق PRP  همچنین می‌تواند به تحریک رشد مو پس از کاشت مو نیز کمک کند.

جوانسازی پوست
یکی از موارد مهم استفاده از روش  PRP استفاده از آن به عنوان یک درمان ضد پیری است. البته هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر برای اثبات تاثیر این روش بر سلامت پوست و از بین بردن پین و چروک‌های پوست نیاز است که در مقالات بعدی به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد.

عوارض تزریق PRP چیست؟

PRP معمولاً عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد. اما از آن جایی که این روش شامل گرفتن خون از بیمار می‌شود، بهتر است قبل از انجام پی ار پی غذا بخورید. این کار از ایجاد سرگیجه احتمالی در شما جلوگیری خواهد کرد.

همچنین بهتر است پس از تزریق، از شست و شوی ناحیه تزریق تا مدت 48 ساعت خودداری کنید. ممکن است در ناحیه‌ای که تزریق شده، کمی درد و کبودی احساس کنید. اگر درد شدیدی احساس کردید، بهار است این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

چون در این روش درمانی از خون خودتان استفاده می‌شود، خطر واکنش آلرژیک نسبتاً پایین است. عوارضی که ممکن است داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • درد
  • کبودی
  • تورم
  • عفونت
  • آسیب عصبی

همچنین توجه داشته باشید که در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر بهتر است از تزریق پی ار پی جلوگیری کنید:

  • کم خونی
  • سرطان
  • ابتلا به عفونت

آیا تزریق پی ار پی با درد همراه است؟

خیر. PRP می‌تواند به روش‌های مختلفی تزریق شود. به عنوان مثال، گاهی اوقات یک محلول بی‌حس‌کننده موضعی لیدوکائین قبل از تزریق به ناحیه درمان‌شده اعمال می‌شود.

گاهی اوقات، یک بی‌حس‌کننده موضعی با PRP مخلوط می‌شود تا درد ناشی از تزریق پی از پی را کاهش دهد. گاهی اوقات، پزشک شما PRP را در حین جراحی تزریق یا اعمال می‌کند در نتیجه شما تحت تاثیر داروهای بیهوشی دردی احساس نمی‌کنید.

پس از تزریق پی ار پی چه مدت به استراحت نیاز است؟

اگر تزریق پی ار پی در جهت بهبود روند درمان صورت گیرد، پزشک ممکن است از شما بخواهد که ناحیه آسیب‌دیده را استراحت دهید. با این حال توجه داشته باشید که این توصیه‌ها بیشتر مربوط به خود آسیب است و نه به دلیل تزریق PRP. به طور کلی بیشتر افراد می‌توانند پس از تزریق PRP به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش تزریق پی ار پی پرداخته شد. این روش که با استفاده از پلاسمای خون باعث درمان افراد می‌شود در اسل‌های اخیر به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است که یکی از مهمترین دلایل آن عوارض محدود آن است. اگر شما نیز به دنبال تزریق پی ار پی هستید پیشنهاد می‌کنیم که حتما با توصیه پزشک از این روش استفاده کنید و به یک کلینیک معتبر برای انجام این کار مراجعه کنید.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را دنبال کنید

به منظور راهنمایی هر چه بهتر مشاوران ما فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم

"*" indicates required fields

دیدگاهی در مورد “راهنمای کامل تزریق PRP

  1. متینه گفت:

    بسیار عالی کامل بود ممنون از سایت خوبتون

    1. بهناز حیدری گفت:

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

  2. نوید گفت:

    بسیار آموزنده بود 👌
    سوالی که برام پیش اومده اینه که تزریق پی آر پی یک روش ایمنی محسوب میشه ؟ ، و نکته بعدی اینکه من شنیدم که پی آر پی سرطان زاست این موضوع حقیقت داره ؟؟ ممنون میشم بفرمایین 🙏🏻

    1. بهناز حیدری گفت:

      درود بر شما. تزریق پی ار پی یکی از ایمن ترین روش‌ها محسوب میشه. لطفا به شایعات توجه نفرمایید. در مقالات بعدی درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهد شد. لطفا همراه ما باشید.

  3. ندا گفت:

    مطالب بسیار مفید بود🌸سپاسگذار🙏

    1. بهناز حیدری گفت:

      ممنون از همراهی شما

  4. نوید گفت:

    بسیار ممنون از شما و سایت خوبتون 🙏🏻🌹

  5. فاطمه گفت:

    بسیار عالی و مفید
    سپاسگزارم از سایت خوب و آموزندتون🙏🌹👌

    1. بهناز حیدری گفت:

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

  6. شهلا گفت:

    مفید بود ممنون

    1. بهناز حیدری گفت:

      ممنون دوست عزیز

  7. هانا گفت:

    مطالب سایت بسیار عالی و‌کامل

    1. بهناز حیدری گفت:

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرم linkedin واتس آپ واتس آپ تلگرام